Door Be Sited, 27 juli, 2021

Een succesvolle webshop in drukke periodes: zorg dat je er klaar voor bent

Hoe maak je van jouw webshop een succes?

Een goede winkel is een winkel waar klanten zich thuis voelen. Bij een goede webwinkel is dat net zo: wanneer de bezoekers van jouw webshop makkelijk en snel het juiste product vinden, zal je omzet ongetwijfeld stijgen.

Daarom geven we graag een paar tips hoe je alles uit je webshop haalt, en hoe je je webshop voorbereidt op periodes met veel klanten (zoals de soldenperiode, de feestdagen of Black Friday).

Vooraleer je promoties voor bepaalde producten gaat instellen, en piekperiodes succesvol doorkomt, zijn er een aantal dingen waar je op moet letten. Een stappenplan!

1. Bepaal de producten die je in de spotlights wil zetten

Het is geen rocket science, maar als webwinkelier ga je best niet te driest te werk wanneer je pakweg de solden ingaat. Het is handig om vooraf een plan van aanpak te maken: welke producten ga je aanprijzen, en hoeveel korting kan je geven? Hier is het ook handig om af en toe eens te gaan piepen bij de concurrentie. Schrijf je gerust in op nieuwsbrieven van andere winkels - zo blijf je op de hoogte van actuele prijzen bij anderen!

Je webwinkel schikken zoals je fysieke winkel

In je webshop hoef je natuurlijk geen rekken te plaatsen, maar het kan lonen om dezelfde logische orde te volgen op je webshop als in je fysieke winkel - dat heet 'omnichannel retail': jouw klanten kunnen op dezelfde ervaring rekenen bij jou in je webwinkel als 'offline'. Voeg in je webshop een aparte afdeling 'solden' of 'promoties' toe, zodat je bezoekers meteen een duidelijk beeld krijgen waar ze terecht kunnen voor de beste koopjes. Wees dus altijd duidelijk in je aanbod.

2. Zorg dat je website voorbereid is op grote bezoekersaantallen

Net zoals je geen Tomorrowland gaat organiseren in een parochiezaaltje, ga je geen grote acties opzetten op een website die geen hoge bezoekersaantallen aankan. Want veel bezoekers tegelijk kunnen je website vertragen of zelfs doen crashen. En trage websites zijn slecht voor je omzet.

Uit onderzoek is gebleken dat de helft van internetbezoekers verwacht dat een website binnen de 2 seconden laadt. Wanneer dat langer dan 3 seconden duurt, haakt 40% van je bezoekers af.

Zorg dat je software up-to-date is

Om de zoveel tijd geef je je fysieke winkel wellicht een likje verf of herstel je een kapot rek. Zorg dus dat je ook aan de rekken van je webwinkel denkt! Voorkom dat je webshop jarenlang op dezelfde softwareversie draait. Nieuwe softwareversies zijn meestal sneller en bevatten beveiligingsupdates. Updates installeren kost misschien wel tijd, maar het garandeert je wel een optimale werking van je website.

Wanneer je een goede hostprovider hebt, zal die regelmatig updates doen van de infrastructuur (besturingssystemen, webservers, ...). Dan rest voor jou enkel de updates van jouw website.

Versnel je webshop met slimme caching-technieken

Caching zorgt ervoor dat de pagina‚Äôs op je website sneller laden. De eenvoudige uitleg: caching verwerkt sneller data 'achter de schermen', waardoor je bezoekers sneller pagina's te zien krijgen. Niet onbelangrijk, want zonder caching riskeer je dat je server bezwijkt onder de hoge bezoekersaantallen op je e-shop. Bij je¬†hostingpartner¬†kun je gelukkig terecht voor geavanceerde caching-technologie√ęn zoals Varnish en Redis.

Maar niet elke pagina op je website valt zomaar te cachen. Bij het betalingsproces op je webshop ligt de zaak bijvoorbeeld een pak complexer. Bovendien kan het traag laden van een pagina aan meerdere zaken liggen. Daarom is het een goed idee om de performance van je website tijdig te simuleren, zodat je weet waar het mogelijke probleem ligt.

Ga voor cloud-hosting en vergroot je schaalbaarheid

Meer bezoekers op je webshop is fantastisch, al wordt het wel een pak minder mooi als je plots aan de limieten van je capaciteit zit. Daarom is een schaalbare infrastructuur belangrijk: daarmee vergroot je capaciteit wanneer dat nodig is. Informeer gerust bij je hostingpartner naar de mogelijkheden van cloud servers, of een tijdelijke uitbreiding van je huidige infrastructuur. Resultaat: maximale beschikbaarheid en schaalbaarheid van je website.

Kortom: stel de gebruikerservaring centraal

Een gouden tip: bezoek je website ook af en toe alsof je zelf bezoeker bent, of vraag iemand uit je omgeving om een testbestelling te plaatsen. Zo haal je er zelf de pijnpuntjes van je webshop uit, en kan je bijsturen waar nodig.

Is het webdesign wel duidelijk genoeg? Is de website makkelijk te gebruiken? En werkt je website over het algemeen wel goed genoeg? Zoals hierboven al aangegeven: de laadsnelheid en de algemene performance zijn erg belangrijk voor je omzet. Wanneer je website trager werkt dan die van iemand anders op de markt, is de kans groot dat de ander met jouw klanten gaat lopen!

Een onberispelijke shopervaring voor de gebruiker zit soms in kleine zaken. Enkele aanpassingen die wonderen doen:

  • Als je met een webmaster werkt, kan je die vragen om je Javascript en CSS-bestanden samen te voegen
  • Zorg dat de afbeeldingen van je producten niet te groot zijn (maar zeker ook niet te klein)
  • Voeg kleine afbeeldingen samen in een groot bestand door middel van¬†image sprites
  • Activeer GZIP compressies¬†voor jouw pagina‚Äôs. Dat gebeurt op serverniveau, dus vraag er zeker eens naar bij je hostingprovider.

3. Zet je online marketing op punt

Wanneer je webshop klaar is voor het publiek, rest jou enkel nog je bezoekers te 'lokken'. Dat doe je met online marketing. Het makkelijkste doe je dat met SEO en e-mailcampagnes.

Scoor met SEO

Wanneer je een webshop of -site bouwt, wil je dat die makkelijk gevonden wordt via zoekmachines. En daar komt 'SEO' bij kijken, ofwel Search Engine Optimization.

Je optimaliseert je webshop met juiste termen en kernwoorden, zodat je op natuurlijke manier door Google opgepikt wordt en hoog in de zoekresultaten staat. Je kan zo'n hoge positie natuurlijk ook bereiken door 'm te 'kopen', wat dan SEA of Search Engine Advertising heet. Alleen… die advertenties kosten heel veel geld. En alhoewel het verschil met "natuurlijke" zoekresultaten zo goed mogelijk gecamoufleerd wordt, weten ervaren internauten dat het advertenties zijn en zouden zij die resultaten kunnen wantrouwen.

E-mailcampagnes

Via e-mailcampagnes (zoals het versturen van een nieuwsbrief) contacteer je je consumenten om je promoties in de kijker te zetten. Het resultaat van zulke campagnes is bewezen: wanneer je het goed doet, stijgt je omzet er zienderogen mee. Daarom loont het ook om een contactformulier op je website te plaatsen, waarmee klanten zich kunnen inschrijven op een nieuwsbrief.

"E-mailcampagnes hebben een hoge return on investment: voor elke euro die je uitgeeft, krijg je er 42 terug. Dat is een ROI van 4200%."
- DMA, de grootste marketingvereniging van Europa

Om aan e-mailmarketing te doen, gebruik je tools waarmee je makkelijk e-mails in grote oplage kan versturen, zoals Flexmail of Mailchimp. 

Scoren met social media

Het aandeel van sociale media is niet te onderschatten om mensen te bereiken. Wanneer je een Instagram- of Facebookpagina hebt, of je je zelfs durft te wagen aan TikTok - als jouw doelgroep zich daarop bevindt -, kan je met mooie foto's, originele inhoud en goeie copy een betrouwbare indruk maken op je potenti√ęle klanten. √Čn de naam van je onderneming wordt zo ook bekender!

Bovenal: hou je succesvolle webshop in de gaten

Solden zijn voor veel webwinkels het hoogtepunt van het jaar. Daarom is het belangrijk om net op die momenten waakzamer te zijn. Wanneer er problemen zijn met de snelheid of de werking van je website, zal een goeie hostingprovider jou zonder problemen helpen die op te lossen.